8 din 10 specialişti din învăţământul preşcolar gestionează ocazional sau frecvent situaţii de bullying între copii, iar 6 din 10 consideră că agresivitatea și tachinarea reprezintă o problemă și în afara programului de la grădiniță, arată un studiu realizat de Salvați Copiii România.
Datele au fost prezentate luni, în cadrul campaniei naționale de conștientizare „Copiii imită ce văd la adulți”, potrivit News.ro.
Studiul, desfășurat pe un eșantion de 608 specialişti – educatori, consilieri şcolari şi directori de unităţi – a arătat că fenomenul bullyingului este perceput corect ca fiind rezultatul mai multor factori. 72% dintre respondenţi indică responsabilități împărțite între părinți (75%), grupul de copii (50%), inițiatorii actelor de bullying (48%), personalul din grădiniță (42%) și conducerea instituției (12%).
„Bullyingul nu este o problemă pe care să o lăsăm să se manifeste şi apoi să încercăm să o reparăm. Cheia este prevenirea, iar aceasta începe de la vârste fragede, prin modele de comportament şi printr-o cultură a grijii şi respectului”, a transmis Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România.
Organizația subliniază că bullyingul la nivel preșcolar se manifestă prin excluderea de la jocuri și activități, neacceptarea în grup, etichetarea sau folosirea unui limbaj neadecvat.
Campania face parte din programul „Să fim prieteni – Fără Bullying”, implementat de Salvați Copiii România încă din 2020, pe baza metodologiei internaţionale „Free of Bullying”, dezvoltată de Salvaţi Copiii Danemarca şi Mary Foundation. Programul a fost extins, în perioada 2023–2025, în 534 de grădiniţe din Bucureşti şi 25 de judeţe, implicând peste 50.000 de copii şi cadre didactice.
Fundamentat pe patru valori – toleranţă, respect, grijă şi curaj – programul oferă educatoarelor și educatorilor instrumente pedagogice pentru prevenirea violenței încă de la cele mai mici vârste, încurajând o colaborare strânsă între părinți și cadrele didactice pentru a construi un climat educațional pozitiv.