Una dintre cele mai mari companii din Ungaria, Duna Aszfalt, deținută de omul de afaceri László Szijj, apropiat al premierului Viktor Orbán, a achiziționat pachetul majoritar de acțiuni al firmei brașovene Euro Strada, specializată în construcția de drumuri și poduri, potrivit Profit și Știrile PRO TV.
Tranzacția vizează 75% din acțiunile companiei, preluate de Duna Aszfalt de la proprietara Angela Țibre, restul de 25% fiind cedat unei alte firme maghiare, Minerva Bizalmi, aflată în relație de acționariat cu grupul lui Szijj.
Afacere de sute de milioane
Euro Strada a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 280 de milioane de lei și un profit net de 56,6 milioane de lei, având peste 100 de angajați. Prin achiziția firmei brașovene, compania ungară își consolidează poziția în regiune și își extinde portofoliul de contracte în România.
Duna Aszfalt, una dintre cele mai mari întreprinderi de construcții din Europa Centrală, a fost implicată recent și în preluarea companiei poloneze Mota-Engil Central Europe (MECE), un jucător important pe piața de infrastructură, implicat deja în proiecte finanțate din fonduri europene.
Presa independentă din Ungaria a scris încă din 2024 că firme controlate de guvernul Orbán sau de apropiați ai acestuia urmăresc achiziții în statele vecine pentru a participa la contracte din bani europeni. Motivul: Ungaria are accesul la mare parte din fondurile UE blocat din cauza sancțiunilor impuse de Bruxelles pe fondul nerespectării statului de drept.
Conexiuni politice
László Szijj, proprietarul Duna Aszfalt, este considerat un apropiat al premierului Viktor Orbán. Presa maghiară a relatat că avionul său privat este folosit frecvent de șeful guvernului, iar pe iahtul său au fost surprinși lideri ai partidului de guvernământ Fidesz, inclusiv ministrul de Externe, Péter Szijjártó.
Șeful companiei ungare a anunțat că grupul este interesat și de posibile achiziții în Cehia, o piață cu proiecte de infrastructură masive, finanțate din fonduri europene.
Astfel, preluarea Euro Strada marchează încă un pas în strategia Budapestei de a controla firme din regiune pentru a continua să beneficieze indirect de banii europeni de la care Ungaria este, în prezent, exclusă.