Reţeaua de apă şi canalizare, cu bune şi rele

Reabilitarea rețelei de distribuție a apei și de canalizare provoacă multe nemulțumiri și este pe buzele tuturor făgărășenilor. În special șoferii, dar și pietonii sunt agasați de felul în care se lucrează pe străzi, dar şi de artere blocate, de șanțuri nemarcate sau neastupate, de gropi sau de disconfort. Acesta este tabloul general al unui mare proiect. Pe de altă parte, acesta reprezintă și cel mai mare proiect de investiții derulat în Municipiul Făgăraș în ultimii 25 de ani.

Lucrarea, evaluată inițial la aproape 17 milioane de euro, a fost adjudecată prin licitație de firma Recon&Doje din București pentru 43.490.000 lei, fără TVA. Licitația electronică a fost organizată de SC Apă-Canal SA Sibiu.

Contractul a fost semnat de cele două părți în iulie 2013, în Cetatea Făgărașului, în prezența primarului Sibiului de la acea vreme, Klaus Iohannis, în calitate de președinte al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Sibiu, și a primarului Făgărașului, ca reprezentant al cetățenilor.

Proiectul beneficiază de finanțare nerambursabilă în cadrul Programului Operațional Sectorial de Mediu (POS Mediu), cu o cofinanțare din partea municipalității. Primăria Făgăraș nu ar fi putut obține o astfel de finanțare nerambursabilă deoarece aplicanții pentru POS Mediu pot fi doar operatori regionali de servicii.

Cine îl derulează? 

Din punct de vedere juridic, părțile contractante sunt SC Recon&Doje, în calitate de constructor, și operatorul regional SC Apă-Canal Sibiu, în calitate de beneficiar. Anvergura acestui proiect implică și specialiști ai Organismului de Implementare din cadrul Ministerului Mediului, care acceptă etapizat plățile către constructor, după executarea și punerea în funcțiune a segmentelor de rețea. La proiect mai participă firma care a proiectat sistemul, firma care asigură asistența tehnică a proiectului, prin diriginți de șantier, dar și Unitatea de Implementare a Proiectului din cadrul SC Apă-Canal.

Cât se plătește din bugetul local?

Practic, Primăria nu are o implicare directă în timpul derulării lucrărilor. Ea predă doar amplasamentul pe care se execută lucrarea, înainte de organizarea șantierului. La final, preia același amplasament, dar refăcut cu îmbrăcăminte asfaltică sau betonată, după caz, a declarat primarul Făgăraşului, Sorin Mănduc.

Contribuția esențială a Consiliului Local a fost acceptarea modernizării rețelelor, precum și alocarea sumei necesară cofinanțării, adică 782.994 lei.

Cât durează implementarea proiectului? 

Termenul pentru finalizarea primei etape a investiției, din cadrul POS Mediu, este sfârșitul lunii mai 2015. Eventuale amânări le va decide operatorul Apă-Canal, în urma analizelor efectuate de specialiștii implicați în proiect.

Cât s-a realizat din proiect şi ce etape mai urmează?

Progresul fizic la data de 31 ianuarie 2015 este de 68,30% – a declarat  Mircea Niculescu, directorul S.C. Apă-Canal Sibiu S.A, într-un răspuns la solicitarea ziarului Bună Ziua Făgăraș.

Tot directorul operatorului de apă mai sune că, în perioada următoare, se vor finaliza lucrările la rețelele de alimentare cu apă și branșarea consumatorilor, respectiv cele pentru colectoarele de canalizare și racordarea consumatorilor.

Până la momentul actual, au fost înlocuite conducte de alimentare cu apă în lungime de aproximativ 21,9 km din cei peste 28 km prevăzuți în contract. Sunt planificate să mai înceapă lucrări pe străzile: Al. Livezii, Crinului, Târgului, Castanului, 1 Decembrie 1918, G. Coșbuc, Azotului, Cetății și M. Viteazu. În vederea extinderii rețelei de alimentare cu apă, au fost introduși  2,7 km de conducte din cei aproximativ 3,7 km prevăzuți. Se va mai interveni pe străzile 1 Decembrie, Muncii, Azotului, Cetății, 13 Decembrie și Ion Creangă.

La rețeaua de canalizare, până acum au fost înlocuiți  aproximativ 13,4 km de conducte din cei 25,7 km prevăzuți în contract. Vor mai începe lucrări pentru reabilitarea rețelei de canalizare pe străzile: D-na Stanca, Crinului, Trandafirilor, Ghioceilor, Morii, G. Coșbuc, Târgului, 1 Decembrie, Tăbăcari, Piața Republicii, Păcii, M. Eminescu, Cetății, M. Viteazu și Podului.

Agromar
Moveos
Proaspat Alb
JTTI
Victoria Federal IFN
Monumente funerare

Este prevăzută extinderea rețelei de canalizare cu aproximativ 8,2 km, din care au fost realizați 7,7 km. Pentru extinderea rețelei de canalizare se va mai interveni pe strada D-na Stanca (n.r. pe anumite segmente ale străzii nu a existat niciodată reţea de canalizare).

Au mai fost realizați 280 m de conductă de refulare din cei 354 prevăzuți. Vor fi executate lucrări pentru construirea unei stații noi de pompare ape uzate și pentru reabilitarea unei stații de pompare ape uzate existente.

Tot din răspunsul primit la redacția noastră reiese că, în perioada următoare, antreprenorul lucrării va continua refacerea carosabilului afectat în urma executării lucrărilor. De asemenea, vor fi verificate lucrările realizate, se vor face probele de punere în funcțiune și va fi pregătită recepția.

De ce se lucrează atât de haotic pe străzile din oraş?

„Cred că nu putem vorbi de cel mai bun constructor. A câștigat licitația, dar e clar că are mari lacune de organizare și mod de lucru. A primit zeci de amenzi de la Primărie și Poliție pentru nerespectarea graficelor de lucru, pentru lipsa avizelor de blocare a străzilor sau pentru alte neconformități. Lucrează haotic, dezorganizat și cu lipsă de respect față de populația acestui oraș. Din nefericire, nu mai e cale de întors. Lucrarea trebuie finalizată. E adevărat însă că un șantier înseamnă un șantier și că săpătura deschisă în stradă creează disconfort. Încă nu s-a inventat forajul orizontal pe o distanță de 40 de km. Am impus forajul orizontal doar în intersecții. Și a fost aplicat. Ar fi fost și mai mare haosul dacă pe DN1 s-ar fi spart toate intersecțiile. La zece mii de mașini care tranzitează orașul, ar fi fost crunt”, a declarat primarul Făgăraşului.

Vestea proastă pentru locuitorii oraşului şi pentru cei care circulă pe DN1 este că ultima etapă a proiectului are în vedere înlocuirea conductelor de canalizare de pe strada D-na Stanca. Asta înseamnă  săpătură deschisă pe DN1, de la Mecanoplast până în fața Primăriei și până la Casa de Cultură.

În strada D-na Stanca se află și principalul colector al tuturor apelor uzate ale Făgărașului, ape care pleacă apoi spre stația de epurare.

Cine va beneficia de acest proiect?

Cetățenii Făgărașului sunt, la final, singurii beneficiari ai noilor rețele, spune Mănduc. De altfel, tot cetățenii Făgărașului au fost și singurii care au îndurat disconfortul timp de un an și jumătate. Praf, noroi, mizerie, blocaje de străzi, lipsă de parcări, un deranj general. Se întâmplă, o dată la o jumătate de secol. Conductele actuale de distribuție a apei sunt vechi de 50 de ani. Cele mai multe au fost introduse în anii ’60 .

Care vor fi beneficiile finale pentru făgărăşeni?

Rețelele de apă au fost foarte vechi și deteriorate. Şi mai grav este faptul că aceste conducte erau din azbociment – un material care dăunează sănătății și care nu este conform cu standardele europene. Conductele de apă din azbociment au fost înlocuite în totalitate.

Un alt beneficiu este extinderea cu 8 km a canalizării în zona Cartierului Combinat.

Noile conducte sunt din polietilenă, în conformitate cu standardele europene. Vechile conducte de canalizare nu vor fi distruse. Ele vor fi folosite pentru preluarea apelor pluviale.

Un alt câştig important îl reprezintă rețeaua de hidranți. Aceştia lipseau pe majoritatea străzilor. Acum vor fi montați 225 de hidranți semi-îngropați care vor ajuta pompierii în stingerea incendiilor.

„Disconfortul acesta e un rău necesar. O să îl ținem minte. Răul îl trăim astăzi, noi toți, oamenii Făgărașului care suportăm deranjul și disconfortul. Necesarul e al nostru al tuturor, spre binele Făgărașului și al copiilor noștri. E o lucrare de anvergură ce va rezolva distribuția apei potabile pentru următorii 50 de ani, pentru toată populația Făgărașului, dar și problemele de protecție a mediului, prin preluarea tuturor apelor uzate” susţine cu tărie primarul Făgăraşului.


Apreciază
Distribuie